2012년 4월 27일 금요일

ပညာေရး ဒႆန ဗဟုယဥ္ေက်းမႈ၀ါဒ(ေမာကၡပညာေရး မဂၢဇင္း)


ဗဟုယဥ္ေက်းမႈ၀ါဒနဲ႔ ပတ္သတ္လာရင္ ေခတ္သစ္ႏုိင္ငံေရးမွာ အေရးအႀကီးဆုံးနဲ႔ အခက္အခဲ အက်ပ္အတည္း အျဖစ္ဆုံးေမးခြန္းေတြ၊ အေျဖေတြနဲ႔ ယွဥ္ၾကရတာခ်ည္းပါပဲ။ 
ဗဟု၀ါဒနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ႔ေမးခြန္းေတြဟာ ႏုိင္ငံေရး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းက ပညာေရးအတြက္ အေျခခံက်တဲ႔ ေမးခြန္းေတြလည္း ျဖစ္ေနတယ္။  
                                                    
ဂၽြန္ေလာ႔ခ္ရဲ႕ လက္ရာအတြင္းက ထြက္လာတဲ႔ လစ္ဘရယ္ဒီမုိကေရစီအေပၚ အသိဟာ  အစိုးရစနစ္ တစ္ခုနဲ႔ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းအေပၚအေျခခံတဲ႔ အျမင္ျဖစ္တယ္။  ေကာင္းမြန္ေသာဘ၀ကုိ ပုိင္ဆုိင္ရရွိေရး ဆုိတာ သက္သက္ထက္ ေကာင္းမြန္းတဲ႔ဘ၀ကုိ ပုိင္ဆုိင္ရရွိဖုိ႔ အစုိးရစနစ္နဲ႔ စနစ္အတြင္းလုပ္ရမယ္႔ လုပ္ထုံးလုပ္နည္း အဆင္႔ဆင္႔အသုံးျပဳရွာ ေဖြေရးအေပၚ အေျခခံထားတာပါပဲ။

ႏုိင္ငံသားေတြၾကားထဲမွာ ဓမၼဓိဌာန္က်က်နဲ႔ အျပန္အလွန္ဆက္ဆံရင္း ေကာင္းမြန္တဲ႔ ဘ၀ကုိ ရရွိေရး အတြက္ လုပ္ရမယ္ဆုိတဲ႔ ေလာ႔ခ္ရဲ႕ အေတြးအေခၚဟာ ဗဟု၀ါဒယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အတုိင္းအတာ တစ္ခုအထိ ပဠိပကၡ ျဖစ္လာတယ္လုိ႔ ဆုိရမယ္။  

ယဥ္ေက်းမႈေတြ ေပါင္းစုံေနမယ္၊ အင္အားႀကီးတဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ၊ လူမ်ဳိးနဲ အင္အားေသးတဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ လူမ်ဳိးေတြၾကားမွာ ဓမၼဓိဌာန္က်က်နဲ႔ ဆက္ဆံေရး ဆုိတာ ျဖစ္ႏုိင္ပါ႔မလား။ လႊမ္းမုိးႀကီးစုိးႏုိင္တဲ႔ ယဥ္ေက်း မႈတစ္ရပ္ရဲ႕ ၾကားေနေရးဆုိတာ တျခားေသာလူမ်ဳိးေတြအေပၚ အသားစီးရေနရင္းက ဆုိေနတယ္ ဆုိတာ ကုိ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ မေမ႔အပ္ဘူး။  

ၾကားေနဆုိတာ ယေန႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာ အေျမာ္အျမင္ႀကီးတဲ႔ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ ေျပာဆုိေနတဲ႔ စကား တစ္ခြန္း ရွိပါတယ္။ ဒီစကားက လူမ်ဳိးႀကီးေတြ (ယဥ္ေက်းမႈအရ အားႀကီးသူေတြ) ဟာ ပုိၿပီးသေဘာ ထားႀကီးရတယ္ ဆုိတာပါပဲ။ တနည္းအားျဖင္႔ တျခားေသာ ယဥ္ေက်းမႈ အငယ္ေတြ၊ လူမ်ဳိးေတြ၊ လူမ်ဳိး စုေလးေတြရဲ႕ လုိအပ္မႈကို အနစ္နာခံေပးရတယ္ဆုိတဲ႔ သေဘာပါပဲ။

ေနာက္ထပ္ ပုံစံတစ္ခုက လူဦးေရမ်ားျပားတဲ႔ ဗမာလူမ်ဳိးပင္႔ ျဖစ္လင္႔ကစား “ ဗမာကုိလည္း တုိင္းရင္သား အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးပါ” ဆုိတဲ႔ စကာမ်ဳိးေတြပဲ။ ဒါဟာ ဗဟု၀ါဒကုိ လစ္ဘရယ္အျမင္အတြင္ကေန အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္တဲ႔ သေဘာထားမ်ဳိးပဲ။

ေလာ႔ခ္ဆုိခဲ႔ သလုိ လူမ်ဳိးႀကီးနဲ႔ လူမ်ဳိးငယ္ ၊ လူမ်ဳးိစုေတြၾကား ၊ အက်ဳိးအျမတ္အုပ္စုႀကီးနဲ႔ အက်ဳိးအျမတ္ အုပ္စုငယ္ေတြၾကားထဲမွာ ဆက္ဆံေရးဟာ အလုိုလုိေနရင္း ဓမၼဓိဌာန္က်ေနမွာေတာ႔ မဟုတ္ဘူး ဆုိတာ ကုိလည္း ထင္သာျမင္သာေစတယ္။

ယဥ္ေက်းမႈအားႀကီးသူနဲ႔ လူမ်ဳိးစုေတြရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈအၾကား လူမ်ဳိးႀကီးေတြရဲ႕ အနစ္နာခံ ဆက္ဆံမႈက သာလ်င္ ဓမၼဓိဌာန္က်က် ဆက္ဆံေရးဆုိတာကုိ ျဖစ္ေပၚေစမွာ ျဖစ္တယ္။  ဗဟု၀ါဒယဥ္ေက်းမႈအျမင္ အတြက္ေတာ႔ ညီမွ်မႈဆုိတာ အနစ္နာခံျခင္း ၊ သေဘာထားႀကီးျခင္း အေျခအေနတစ္ရပ္မွာ အႀကဳံး၀င္ တယ္လုိ႔ ဆုိရမယ္။     
                                               
သာမန္အားျဖင္႔ၾကည္႔ရင္ေတာ႔ လစ္ဘရယ္၀ါဒမွာ နုိင္ငံသားေတြရဲ႕ ကုိယ္႔ကိုယ္ကုိ ပုိင္စုိးမႈ နဲ႕ ႏိုင္ငံ သားေတြ ရဲ႕ ညီမွ်မႈဟာ ဗဟု၀ါဒယဥ္ေက်းမႈအတြက္ လူမ်ဳိးႀကီးေတြက သေဘာထားႀကီးေပးပုံနဲ႔ ဆန္႔က်င္ေနတာေတာ႔ အမွန္ပဲ။ ဒါဟာ လစ္ဘရယ္ႏိုင္ငံတုိင္းမွာ ဗဟု၀ါဒယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ပတ္သတ္လာရင္ ဘယ္လုိ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းေတြနဲ႔ ပတ္သတ္ေနသလဲ ဆုိတဲ႔ အျမင္တစ္ရပ္ေပၚထြက္လာေစတာပါပဲ။

တကယ္က လစ္ဘရယ္ႏုိင္ငံမွန္ရင္ ကုိယ္႔ကိုယ္ကုိယ္ပုိင္စုိးမႈအတြက္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေရးသာမကဘူး၊ သူ႔ရဲ႕ နုိင္ငံသားေတြကုိ ညီမွ်တဲ႔ အသိအမွတ္ျပဳမႈေပးေရးဆုိတာပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ညီမွ်တဲ႔ အသိအမွတ္ျပဳမႈ ဆုိတာ အေရးႀကီးတယ္။

ဗဟုယဥ္ေက်းမႈကုိ လစ္ဘရယ္ဒီမုိကေရစီနဲ႔ ေပါင္းစပ္ႏုိင္ႀကဳိးစားတဲ႔ ဘက္မွာ ၾကည္႔ရင္ေတာ႔ ညီမွ်တဲ႔ အသိအမွတ္ျပဳမႈဆုိတာ သူ႔ႏုိင္ငံသားေတြရဲ႕ သက္ဆိုင္ရာယဥ္ေက်းမႈေတြကိုပါ အသိအမွတ္ျပဳႏုိင္ဖုိ႔ စနစ္က်တဲ႔ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းေတြကေန တစ္ဆင္႔ႀကဳိးစားေပးတာ ျဖစ္တယ္။ သက္ဆုိင္ရာ ယဥ္ေက်း မႈေတြကုိ အသိအမွတ္ျပဳတဲ႔ေနရာမွာ ယဥ္ေက်းမႈအရလႊမ္းမုိးႀကီးစုိးသူေတြက သူတုိ႔ႏုိင္ငံသားေတြရဲ႕ အဖိႏွိပ္ခံ ယဥ္ေက်းမႈကုိ တတ္ႏုိင္သမွ် သေဘာထားႀကီးႀကီးနဲ႔ ရႈျမင္ေပးရတာ၊ အကာအကြယ္ေပး ရတာေတြ လုပ္ေပးရမွာေတာ႔ အမွန္ပဲ ။                                                                                                                         
တစ္ဖက္မွာ အဲဒီလုိအကာအကြယ္ေပးမႈေတြမွာ အခြင္႔အေရးအရျပႆနာရွိေနတာေတြကုိလည္း လစ္ဘရယ္ ဒီမုိကေရစီကုိ ယုံၾကည္သက္၀င္တဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္အေနနဲ႔မေမ႔အပ္ဘူး။
ကေနဒီယန္းကြီးဘတ္ေဒသတြင္းမွာ  ယဥ္ေက်းမႈႀကီးမားတဲ႔ အဂၤလုိအေမရိကန္ ယဥ္ေက်းမႈေအာက္က အားနည္းတဲ႔ ျပင္သင္စကားေျပာယဥ္ေက်းမႈေတြကုိ အကာအကြယ္ေပးဖုိ႔ ႀကဳိးစားတယ္။ ဒီလို လုပ္လုိက္ မယ္ဆုိရင္ လစ္ဘရယ္ဒီမုိကေရစီမွာ သက္၀င္ေနတဲ႔ လူအမ်ားစုရဲ႕ လြတ္လပ္မႈ နဲ႔အခြင္႔အေရးေတြကုိ ခ်ဳိးေဖာက္ေနသလုိ ျဖစ္ေနျပန္ေရာ။ ဒါေၾကာင္႔ ဗဟု၀ါဒ ယဥ္ေက်းမႈအတြင္း လစ္ဘရယ္ဒီမုိကေရစီနဲ႔ အညီေျဖရွင္းရမယ္ ျပႆနာေတြ အေျမာက္အျမား ရွိေနတယ္။ ျပႆနာေတြဟာလည္း အခြင္႔အေရးနဲ႔ လြတ္လပ္မႈကုိအေျခခံတယ္။                                                                                                                      
အထက္ပါျပႆနာရပ္နဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး ကုိင္တြယ္ေျဖရွင္းဖုိ႔ ႀကဳိးစားထားတဲ႔ စာတမ္းတစ္ခုက ဒႆနပညာရွင္ ခ်ားလ္ေတလာရဲ႕ The Politics of Recognition (1994) စာတမ္းပဲ။  စာတမ္းမွာ ေတလာက လစ္ဘရယ္ႏုိင္ငံေတြမွာ ျဖစ္တတ္တဲ႔ “လြတ္လပ္စြာေျပာဆုိမႈ” နဲ႔ “ဘာသာေရး လြတ္လပ္မႈ ” ၾကားထဲက ျပႆနာကုိ ဘယ္လုိကုိင္တြယ္မလဲ ဆုိတာကုိ မေဖာ္ျပထားဘူး။
ေတလာကုိ ေ၀ဖန္သူေတြက လူမ်ဳိး၊ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အခြင္႔အေရးၾကားထဲက ျပႆနာကုိ ကုိင္တြယ္ဖုိ႔ အတြက္ ေတလာဟာ ပညာေရးကေန ေျဖရွင္းေပးဖုိ႔ မႀကဳိးစားတာပဲ။ လူအဖြဲ႔အစည္းအတြင္း တတ္ေလ႔ တတ္ထရွိတဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ လူမႈေရးဆုိင္ရာ ျပႆနာေတြဟာ ပညာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းမွာလည္း လာတတ္ေလ႔ရွိတယ္။

ဒါကုိ ပညာေရးျပႆနာရပ္ေတြအေနနဲ႔ပညာေရးအေဆာက္အအုံအတြင္း ေျဖရွင္းေပးဖုိ႔ ႀကဳိးစားတာဟာ လစ္ဘရယ္ဒီမုိကေရစီ လူ႔အဖြဲ႔အစည္ အားေကာင္းေမာင္းသန္ သြားႏုိင္ဖုိ႔ရာ အစဦး ခလုတ္ဆူးေညွာင္႔ေတြ ကို ေျဖရွင္းထားျခင္းသာ ျဖစ္တယ္။ ဥပမာ ကြီးဘတ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက သူတုိ႔ရဲ႕ ျပႆနာကုိ ပညာေရးစနစ္ အတြင္း ကေန ေျဖရွင္းထားပုံကုိ ၾကည္႔ရင္ သိႏုိင္တယ္။                                                                                                                                                      
ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ ဗဟု၀ါဒအတြက္ ပညာေရးအတြင္း ျပႆနာအတတ္ဆုံးက ဘာသာစကားကိစၥပဲ ။ ပညာေရးရဲ႕ အေျခခံအက်ဆုံးယူနစ္တစ္ခုက ဘာသာစကားပဲ။ ဘာသာစကားဟာလည္း ယဥ္ေက်းမႈ ဆုိင္ရာ ကိစၥျဖစ္ေနတယ္။  တစ္ႏုိင္ငံလုံးက ကြဲျပားျခားနားတဲ႔ လူမ်ဳိး၊ဘာသာစကားေတြၾကားမွာ ဗမာဘာသာစကားနဲ႔ သာသင္ၾကားေနရတဲ႔ ကိစၥဟာ တစ္ခ်ဳိ႕ေသာ လူမ်ဳိးေတြအတြက္ ျပႆနာႀကီး တစ္ခုျဖစ္မွာေတာ႔ အမွန္ပဲ။

တစ္ျခားေသာ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ လူမ်ဳိးေတြမွာ ပညာေရးအေျခခံ ဘာသာစကားအတြက္ ေရြးခ်ယ္မႈမရွိတာဟာ ဒီမုိကေရစီရဲ႕ သေဘာနဲ႔ ခၽြတ္ယြင္းတိမ္းပါးေနတယ္။  ဒါေပမယ္႔ လည္း တစ္ဖက္မွာ ဘာသာစကား၊ သင္ရုိးညႊန္းတမ္း ေရြးခ်ယ္မႈေတြကုိ ေဒသခံလူမ်ဳိးစုေတြကုိ  ေရြးခ်ယ္ေပးလုိက္မယ္ဆုိရင္  ျပည္ေထာင္စုႏုိင္ငံ  အျဖစ္သြားမယ္႔ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးရာ ေဆာင္ရြက္မႈေတြကုိ လႈိက္စားခံေနရမယ္႔ သေဘာရိွတယ္။

သင္ရုိးညြန္းတမ္းဘာသာရပ္ေတြမွာ သခၤ်ာလုိ ဘာသာရပ္ေတြက ဘာသာစကားဆုိင္ရာ ဘက္လုိက္မႈ ကင္းတယ္လို႔ ယူဆႏုိင္ေပမယ္႔  စာေပ၊ အႏုပညာ၊ သမုိင္းနဲ႔ သိပၸံပညာရပ္ေတြမွာ ဘာသာစ ကားျပႆနာက ၀င္ေရာက္လာတယ္။ အဆုံးသတ္မွာ ဘယ္လုိစာေပ နဲ႔ အႏုပညာေတြကုိ ထည္႔၀င္မလဲက အစ ၊ ဘယ္လုိေရးသားထားတဲ႔ သမုိင္း၊ ဘယ္သူေတြ အေၾကာင္းေရးသားထားတဲ႔ သမုိင္းမ်ဳိးကုိ သင္ၾကား မလဲဆုိတာ ၿမဳိ႕ျပနုိင္ငံျဖစ္ထြန္းတုိးတက္မႈအတြက္ၾကည္႔ရင္ ျပႆနာေပါင္းမ်ားစြာ ရွိေနတယ္။
                                    
အဂၤလိပ္နဲ႔ အေမရိကန္မွာ ဗဟုယဥ္ေက်းမႈ၀ါဒနဲ႔ပတ္သတ္ၿပီး အျမင္တစ္ရပ္ရွိတယ္ ။ ယဥ္ေက်းမႈတုိင္းဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ ပညာေရးစနစ္တုိင္းမွာ တူညီတဲ႔ တန္ဖုိးစံေတြရွိရမယ္။ ပညာေရးစနစ္ဟာ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ ကြဲျပားျခားနားမႈေတြကုိ ေျမေတာင္ေျမွာက္ေပးရမယ္ဆုိတဲ႔ အျမင္ပဲ။ ျပန္လည္ေမးခြန္းထုတ္ၾကသူက ယဥ္ေက်းမႈတုိင္းဟာ တကယ္ပဲ တူညီတဲ႔ တန္ဖုိးစံရွိသလား၊ ပညာေရးစနစ္အတြင္း ညီမွ်တဲ႔ တန္ဖုိးစံ အျဖစ္နဲ႔ လုပ္ေပးလုိ႔ရတယ္ဆုိတာ လက္ေတြ႔ကက်ပါ႔မလား ဆုိတဲ႔ ေမးခြန္းပဲ။ ဒါဟာ ယဥ္ေက်းမႈကုိ အသိအမွတ္ျပဳေပးတာထက္ပုိၿပီး လြန္ကဲတဲ႔ အေနအထားတစ္ရပ္ဆီကုိ ေရာက္သြားေစတယ္လုိ႔လည္း မွတ္ခ်က္ေပးၾကတယ္။ 

ဒါဟာ ပညာေရး၊ လစ္ဘရယ္၀ါဒနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ဗဟု၀ါဒအတြင္း ေျဖရွင္းရခက္ခဲတဲ႔ ျပႆနာရပ္ တစ္ခုအျဖစ္အၿမဲတည္ရွိေနတာ။ ဒါေပမယ္႔ တစ္ဖက္မွာလည္း တျခားေသာ တုိင္းရင္းသားေတြ၊ တစ္ခ်ဳိ႕ေသာအုပ္စုေတြရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈေတြကုိ လစ္လ်ဴထား၊ ေဘးဖယ္ထုတ္ထားတဲ႔ ပညာေရးဟာ လူအဖြဲ႕အစည္းကြဲျပားျခားနားမႈေရာက္တဲ႔ အတြက္ လစ္ဘရယ္ဒီမုိကေရစီ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ရဲ႕  ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ေတြနဲ႔ ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲေနတဲ႔ ပညာေရးမ်ဳိးဆုိတာေတာ႔ ဘယ္သူမွ ျငင္းပယ္မွာ မဟုတ္ဘူး။

ဗဟု၀ါဒ ယဥ္ေက်းမႈကုိ လစ္ဘရယ္ဒီမုိကေရစီအေပၚ သက္၀င္ယုံၾကည္သူမ်ားက သေဘာထားႀကီးႀကီးနဲ႔ ပညာေရးေပၚလစီအတြင္း အေကာင္းဆုံး ထည္႔သြင္း ထုတ္ေဖာ္သြားဖုိ႔ ဟာ အေရးႀကီးတဲ႔ ေပၚလစီ စီမံကိန္းတစ္ရပ္ပဲ။

ဒီလုိ ေပၚလစီကုိေမ႔ေပ်ာက္ထားမယ္ဆုိရင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ယဥ္ေက်းမႈ ေပါင္းစုံ၊ လူမ်ဳိးေပါင္းစုံ၊ လူအုပ္စုေပါင္းစုံဟာ အၿမဲထိပ္တုိက္ေတြ႔ဖုိ႔ ျပင္ဆင္ေနမွာ ျဖစ္တယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ ယဥ္ေက်းမႈ အားျဖင္႔ ျပင္းထန္တဲ႔ ပဋိပကၡေတြကုိ ေဖာ္ေဆာင္မယ္႔ ႏိုင္ငံေရးသြင္ျပင္ တစ္ရပ္ဆီ  ေရြ႕လ်ားသြားမွာ
 ျဖစ္တယ္။             
မင္းခက္ရဲ

댓글 없음:

댓글 쓰기